Profa de Istorie
Am primit un mesaj de la un puști cu care am lucrat în primăvară:
„Este tare chestia aia cu istoria. Suntem în vacanță și am făcut-o pe ghidul. Am câștigat ceva bani. Vă scot la un suc când vin!”
Despre ce este vorba?
În primăvară, mă suna mama unui puști și îmi spune că „trebuie să îl fac pe băiatul ei să învețe!”
Ne vedem la cabinet.
În fața mea, o mama foarte agitată și critică cu puștiul „că el nu-și dă seama că dacă nu învață, nu va intra la ….!”
Mă uit la puști: mă privea cu niște ochi minunați, mari și albaștri, era super relaxat. Toată atitudinea lui era una destinsă, parcă ne făcea o favoarea că era acolo….. eheei până la un punct cam așa și era. În privire era și un pic de curiozitate legată de mine, ceva de genul: „Să te văd de ce ești în stare, că eu știu ce pot!”
Cu greu m-am abținut să nu râd la mesajul acesta transmis de puști.
După ce mama mi-a explicat că Istoria și Româna îi fac probleme și că dacă ia note mici nu va intra la nu știu ce clasă, de la nu știu ce liceu.
Sună cunoscut, nu?
L-am întrebat și pe puști, din perspectiva lui cum stă situația.
Și a început: Profa …..
Dragilor haideți să îi învățăm pe copii noștri să facă distincție între:
– persoana care predă
– comportamentul persoanei
– modul în care predă
– materia în sine (informațiile în sine).
Poate că i-am ajuta pe copii/studenții noști dacă i-am învățăm să-și concentreze atenția spre zona pe care o pot controla:materia în sine, informațiile conținute.
Haideți să le explicăm învățăceilor la ce le poate servi materia respectivă, cum îi va ajuta la creșterea stimei de sine, cum vor fi văzuți de ceilalți. etc
Să îi ajutăm pe copii să conștientizeze că învață pentru ca să își dezvolte memoria, gândirea, capacitatea de a asocia informațiile.
Putem să începem să le arătăm copiilor la ce le va folosi fiecare disciplină în parte în viața de adult.
Nu uitați să menționați, că ori ce fel de informație ajunsă la creier este procesată și declanșează formarea de căi neuronale și produc neurotransmițători care stau la baza tipurilor de inteligență (le putem dezvolta pe toate, nu în egală măsură, dar mai mult decât o facem. Ca reamintire, tipurile de inteligență sunt: lingvistică, logico- matematică, spațială, muzicală, corporală sau kinestezică, interpersonala și intrapersonală, naturalistului).
Putem să îi ajutăm să învețe logic, după scheme, prin desene sau tabele, nu tocitul pe de rost care nu ajută.
…și tare mult m-aș bucura dacă ar citi și colegii mei, cadrele didactice aceste rânduri și să mai reducă exercițiile și problemele, numărul de rezumate și comentarii de învățat pe de rost – nu ajută, mai ales când sunt făcute de către părinți sau în sictir, de către copii.
Cum de mi-am câștigat invitația la suc?
I-am schimbat perspectiva și l-am motivat intrinsec pe puști: s-a apucat și a studiat locația și istoria locului unde avea loc excursia, a povestit pe drum tot ce citise. Familia și prietenii cu care erau au fost impresionați și l-au recompensat. Anterior făcuse la fel și la școală.
Aștept sucul și îmbrățișările!
Și apropos de îmbrățișări, uite un articol pe tema asta:
Cu drag,
Paula