Cum să-mi trans-form energia emoțiilor negative?

Zilele trecute lansam invitația de a participa la câteva întâlniri pe această temă. Prima întâlnire a avut deja loc. Am întâlnit niște oameni minunați,, cărora le mulțumesc că mi-au dat posibilitatea să fiu alături de ei. Poate că ți-ai fi dorit să participi, dar nu ai fost în Iași, așa că mă gândesc să împărtășesc cu tine o parte din ceea ce s-a întâmplat. Ceea ce nu se poate transmite, nici prin cuvinte, imagini sau înregistrări video, este ceea ce a simțit fiecare și mai ales căldura îmbrățișărilor finale! Iubesc ceea ce fac tocmai pentru imensa bucurie pe care o transmit cei cu care interacționez. Și pentru aceasta vă mulțumesc! Ideea unor astfel de întâlniri a pornit de la nișe întrebări pe care, în urmă cu câțiva ani, mi le-am adresat:
…..ai simțit un nod în gât când ai vrut să spui ceva?
…..simți că poți, vrei și meriți o relație frumoasă, dar nu reușești s-o concretizezi?
…..ceea ce ai spus a fost mult mai puțin frumos decât discursul din capul tău?
…..ai fi dorit un job pentru care nu ai aplicat?
…..ai simțit că meriți mai mult, dar lipsa curajului te-a făcut să nu obții?
…..îți dorești o mărire de salariu, dar nu știi cum să spui ceea ce gândești?
  Sigur, toate întrebările de mai sus, ca încă multe, multe altele au în comun EMOTIILE care ne blochează să performăm la capacitatea noastră reală. Ne opresc de la a spune ceea ce gândim, de la a acționa sau de a da frâu liber creativității. Simțim că intrăm în niște cercuri vicioase din care cu greu mai putem ieși singuri.

Și de ce ni se întâmplă toate acestea?

Pentru că, în școală, nu există NICI o disciplină care să ne explice cum stă treaba cu EMOȚIILE. Și pentru că este așa un subiect tabu, nici nu știm foarte mult despre ELE. Că nu știm să le definim sau să le explicăm sensurile, poate că nu ar fi chiar așa o mare problemă. Dar faptul că rămânem captivi în anumite stări, uneori chiar ani de zile, devine o situație reală cu care te-ai confruntat, și tu, ca noi toți, în măsuri diferite.
Tocmai din această perspectivă
ne-am gândit să îți oferim posibilitatea unui cadru în
care să te întâlnești și împrietenești cu EMOȚIILE TALE
pentru ca, apoi, să le TRANS-FORMI energia
într-una care să te susțină în ceea ce dorești să obții.
Aceasta a fost o parte din prezentarea pe care am făcut-o in cadrul evenimentului. Nu pot să îți redau decât parțial din ceea ce s-a petrecut joi seara, pentru restul te invit să urmărești următoarele noastre evenimente. Îți voi prezenta o tehnică cu care lucrez și care a dat rezultate de fiecare dată când am folosit-o.

Pași pentru gestionarea stărilor emoționale negative (ieșirea din stările conflictuale)

Pasul 1. Identifică o situație conflictuală pe care dorești să lucrezi sau care are o conotație negativă pentru tine.

Gândește-te și identifică ce ai dori să nu mai simți în legătură cu o discuție avută, cu o decizie pe care ai luat-o și care s-a dovedit a fi mai puțin inspirată, cu ceva ce ai spus/făcut. Aș dori să remarci formularea mea: nu am folosit cuvântul „problemă”! În momentul în care spunem cuvântul „problemă”, deja mintea se antrenează într-un dialog intern de judecare pentru a identifica vinovații, sau pentru a stabili părți de culpabilizare. Când folosim cuvântul „situație” – substantivarea verbului „a situa” – mintea asociază cuvântul cu generarea de soluții, ceea ce declanșează generarea de variante pentru ieșirea de blocaj. Bine, deci ai în minte situația asupra căreia dorești să lucrezi. Dacă nu ți-ai ales situația, te invit să îți mai acorzi câteva clipe înainte de a merge mai departe…. Adu-ți aminte situația pe care doreai să o clarifici. Ce persoane sunt implicate? Adu-ți aminte ce ai gândit atunci? Ce ai simțit în acele momente? Îți mai aduci aminte ce îți spuneai? Care era dialogul tău interior? Era un miros sau gust specific ? Te rog să dai situației tale și o notă de la 0 la 10, sigur că poți folosi și numere intermediare sau zecimale (5,85!, de exemplu), unde 10 = este nota maximă pentru gravitatea situației – maxim de supărat/ă, furios/furioasă, situație frustrantă, stresantă.

Pasul 2. Acum îți propun să iei o PAUZĂ!

Da, ai citit bine, să iei o pauză, să te decuplezi de la situația pe care tocmai erai dispus/ă să o soluționezi! Te invit să închizi ochii și să asculți o melodie: poate asta, sau orice altceva îți place. Promit că atunci când revii, găsești situația unde ai lăsat-o, nu ți-o fur! ………… Așa…… acum adu-și aminte care situația asupra căreia doreai să lucrezi. Ce s-a modificat după ce ai ascultat un pic de muzică? Trăirea emoțională este la fel de intensă? Cum se vede acum situația? Pauza poate fi făcută în orice fel de variantă: cu muzică, numai prin concentrare asupra respirației, privind cerul sau un copac, colorând 3 minute, concentrându-te asupra a ceea ce simți în corpul tău, sau mergând în cerc fiind atent/ă la ce simți în talpă, inducându-ți o stare de relaxare ….. nu are importantă ce alegi, important este să nu te mai gândești la nimic timp de câteva minute.

Pasul 3. Adu-ți aminte care era situația pe care doreai să o clarifici

Ce crezi că gândea cealaltă persoană despre situație? Cam ce gândea? – nu ai de unde să știi, dar poți face o presupunere, așa de dragul exercițiului …. Nivelul de la care făcea comunicarea corespundea cu al tău? (De multe ori se întâmplă ca unul dintre cei care comunică să (re)simtă o nevoie emoțională, iar celălalt să transmită comunicarea de la nivelul funcțional, al logicii. Dacă își comunică nevoie din nivele diferite, probabilitatea să se înțeleagă este destul de mică, corect?) Acum te invit să îți imaginezi că privești toată situația de la distanță – dacă îți vine mai ușor poți să îți imaginezi că în fața ta vezi un ecran pe care rulează un film care ca subiect situația ta. Te vezi și pe tine, și pe celălalt în același timp – în Programarea neuro-lingvistică aceasta este denumită poziția META, adică cea în care vezi de la distanță. Și din poziția aceasta de neimplicare emoțională vezi/auzi/simți ce alte idei îți vin despre rezolvarea situației. Dă-ți voie să primești informațiile – dacă nu vei dori nu le vei aplica, acum este vorba numai despre a le explora. Te descurci excelent în explorarea situației …. dă-ți voie să primești perspectivele diferite. Schimbarea-de-perspectiva-paula-drosescu Din poziția Meta sesizezi că situația nu mai are aceeași încărcătură emoțională? Parcă nu mai este chiar atât d explozivă? Parcă, parcă și celălalt are ceva mai multă dreptate să fi reacționat așa cum a făcut-o? Din altă perspectivă îți dai seama că și celălalt avea motivația sa, nu?

Pasul 4. Ce aș dori să simt ?

Acum te invit să identifici care ar fi emoțiile plăcute pe care ai fi dorit să le simți. De ex: să simți că: ești admirat/ă, înțeles/înțeleasă, iubit/ă, încurajat/ă, primești aplauze sau îmbrățișări, primești o primă sau o promovare. Identifică ceea ce ți-ai fi dorit de fapt. Identifică unul sau mai multe momente din trecut când ai simțit acea stare/acele stări. Localizează în corp starea dorită și amplific-o! Bine, mai mult….și mai mult! Din starea aceea de bine, de plăcut privește situația. Cum se schimbă? Ce perspective apar? Ce lecții/mesaje/învățăminte poți păstra din această situație? Ce este util să reții și care poți folosi mai departe? Acesta a fost unul dintre exercițiile pe care le-am experimentat în:

Seara întâlnirii cu emoțiile tale!

Din multitudinea de tehnici de gestionare a emoțiilor, am ales-o pe aceasta, pentru că de multe ori în situațiile conflictuale ne postăm pe poziții ferme, ca și cum am deține adevărul absolut, și uităm să privim din perspectiva celuilalt. Foarte rar privim NON-EMOȚIONAL situația, ca și cum ne-am uita de la distanță. Despre această tehnica poți citi aici. Îmi place foarte mult imaginea alăturată; nu facem și noi tot așa: ne afundăm capul în nisip/pământ și nu mai vedem nimic, nici măcar ce dorim noi de fapt! seara-intalnirii-cu emotiile-tale-paula-drosescu
La final, niște concluzii ar putea fi:
  • Nimeni nu deține adevărul absolut! Poate avea dreptate numai din punctul său de vedere!
  • Cunoașterea punctului de vedere al celuilalt conduce spre înțelegerea punctelor de vedere diferite – nu neapărat să le acceptăm!
  • A privi situația ca pe un film în care sunt mai mulți actori, adică a percepe punctele de vedere ale celuilalt, ne protejează de menținerea stărilor conflictuale: să nu mai gândim cu inima!
Îți mulțumesc că ai ajuns să citești tot articolul și pentru că îmi vei lăsa un comentariu. Promit să răspund! Până data viitoare, Cu drag, Paula semnatura-paula-drosescu

Lasă un comentariu

Share
+1
Share